Ansökan för ersättning för merkostnad vid ordinarie assistents sjukdom

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

E-tjänst för ansökan om sjuklöneersättning för externa bolag avseende personlig assistans.

Du loggar in med BankID som representant och kontaktperson för företaget du företräder.

 

Kommunen är enligt LSS § 9 p. 2 skyldig att tillgodose behovet av assistans vid ordinarie assistents sjukdom. Denna skyldighet fullgörs enligt RÅ 2005 ref 86 genom att den assistansberättigade/ombud vid varje tillfälle ansöker om att kommunen ersätter assistansanordnaren för faktisk merkostnad som uppstått på grund av ordinarie personals sjukfrånvaro alternativt att kommunen tillhandahåller vikarie.

 

Ersättningen beräknas enligt sjuklönelagen och kollektivavtal och innefattar också sociala avgifter och semesterersättning. I e-tjänsten ska endast den summa anges som begärs ersättning för. Dock måste utdrag ur lönesystemet bifogas elektroniskt i ansökan som visar ordinarie och vikarierande assistenter.

 

Efter utredning utbetalas ersättning för faktisk merkostnad inom 30 dagar efter att kommunen mottagit ansökan i denna e-tjänst.

 

Skurups kommun samlar in och lagrar de personuppgifter som du lämnar för att kunna betala ut vikarieersättning för sjukskriven personlig assistent. Behandling som sker är insamling, hantering och överföring till verksamhetssystem, lagring och radering.

Frågor om e-tjänsten

Linda Sandmark
linda.sandmark@skurup.se

Personuppgiftsansvarig

Saboor Ansari
saboor.ansari@skurup.se

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa