Viktigt att veta innan du ansöker om Trafikanordningsplan
Trafikanordningsplan ska upprättas för samtliga arbeten som påverkar gång-, cykel- eller motorfordonstrafik. Denna skall skickas in till Skurups kommun minst tio arbetsdagar innan arbetets påbörjan. Vid behov av kompletteringar kan handläggningstiden bli förlängd. Utöver vid arbeten i mark skall även en TA-plan skickas in för all annan användning av offentlig plats som påverkar gång-, cykel- eller motorfordonstrafik. Sådan användning av offentlig plats kräver även tillstånd från Polisen. Se nedan. Exempel är:
- Byggställning
- Materialupplag
- Byggbodar
Checklista TA-plan
- Ansök om att få TA-planen godkänd minst tio arbetsdagar innan arbetet påbörjas
- Kartbild med gatunamn samt orientering
- Vilka typer av avstängningsmaterial som används samt placering
- Vilka vägmärken som sätts upp samt placering
- Vilka vägmärken som tillfälligt tas ner eller täcks över
- Vilka eventuellt material kommer att läggas upp, och hur detta ska inhägnas, notera att materialupplag kräver ett separat polistillstånd
- Mått så att det framgår vilka utrymmen bil-, cykel- respektive gångtrafik har till sitt förfogande
- Vilka åtgärder som vidtas för att underlätta för gående, cyklister och personer med funktionsnedsättning
Tillstånd för att använda offentlig plats
Du behöver ofta tillstånd för att använda offentlig plats vilket innebär att den ligger inom detaljplanerat område. Det kan vara till exempel en gata, trottoar eller park vilka oftast ägs av kommunen. Även tillfälliga byggetableringar kräver tillstånd från Polisen, följ länk i menyn.
När du använder våra e-tjänster hanterar vi dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen. Läs mer här.
Vid start av denna e-tjänst identifierar du dig med E-legitimation (t.ex. med Mobilt BankID). Om du saknar e-legitimation går det inte att använda e-tjänsten.
Vid frågor och synpunter kontakta: gravochbelamringstillstand@skurup.se